[OpenBioMaps] szerver növekedés és átszervezés

Zoltan Elek zoltan.elek2 at gmail.com
Thu Nov 24 11:00:23 CET 2016

Kedves Erika, Sanyi és Lista,

Először is köszönet a gondolatérbresztő levelekért. Szerintem nem lehet
igazán egységessé tenni a nevezéktant, ami érhető is, hiszen, a taxonómia
egy eléggé plasztikus tudomány, ahol nagy változások is bekövetkezhetnek
időnként, hála, újabb elsősorban molekuláris, és filogenetikai statisztikai
módszereknek és néhány lelkes kutatónak aki ezzel dolgozik. Egy lehetséges
és talán legegyszerűbb megoldás, a meglévő neveztéktanok használata
megfelelő hivatkozással (itt az adatbázis szerzőjének döntési szabadsága,
hogy mit használ), így később bármikor reprodukálható az esetleges
taxonómiai reviziók hatására bekövetkező változások. Sanyi azon felvetése,
hogy milyen szintig érdemes a besorolást az adatbázisban megtenni, ezt
eléggé változó hiszen vannak olyan csoportok a család, vagy rend szint már
komoly eredmény pl. baktériumok. Én a rovarászadatbázisokban
(project-specifikus, nem nyilvános adatbázisok), az
osztály-rend-család-nemzetség-teljes-fajnév (alfaj. var. külön jelülölve)
találkoztam, ahol legtöbb esetben a fajnevek technikailag kétféle módon
voltak megadva, először egy adatbázis-változóként (a teljes fajnév egy
oszlopban: pl. Carabus.nemoralis), valamint külön genusz- és fajnév
(differentia specifica) változó (azaz külön oszlopokban), voltak esetek
ahol a rendszertani tipológia egy külön adatbázisban volt megadva, és ez
van belinkelve a biotikai adatokba.

Üdv,
Z.

--