[Biomaps] nehany felvetes javaslat openbiomaps adatbazis fejlesztesre

Sramkó Gábor sramko.gabor at science.unideb.hu
Sun Mar 29 12:39:09 CEST 2015

Sziasztok!

Söndör pár felvetésére botanikusként szeretnék reagálni.

> 1. Zoli egyik felvetése, hogy érdemes lenne Boros Ádám adatait
> feldolgozni,
> hiszen a gyűjtőnaplói nagyon pontosak és dűlő szinten be lehet
> azonosítani
> az egyes lelőhelyeket. Zoli, ha jól emlékszem elkezdte ezt a munkát és
> Velencei-hegységre elkészítette Boros Ádám florisztikai adatainak GIS
> változatát. Mit szóltok hozzá, ha nyitnánk egy ilyen projektet. Bán
> Mikivel
> még nem egyeztettem, de jó lenne egy önálló adatbázis, amiben gyűlnének
> ezek az adatok. A feldolgozás magját alkothatná Zoli már elkészült
> [...]
Roppant jó ötlet! A Boros naplók valóban dűlő-szinten lokalizálhatók, és
felbecsülhetetlen értékű - mostanra sokszor histórikus - adatokat
szolgáltatnak 1918-tól kb. 1956-ig. Ha van szakember (! - nem
"biorobot", mert botanikai ismeretek nélkül nem megy), aki feldolgozza
az adatokat, akkor én a Mátrára vonatkozó naplórészleteket oda tudom
adni. :)

> 2. Többször felmerült egy cönológiai referencia adatbázis építése. A
> nemzeti parkunknál, de szerintem más NP-knél is gyűlik a fel nem
> dolgozott
> cönológiai felvételek tömkelege. Van-e a látókörötökben jól működő
> cönológiai adatbázis? Szerintetek ehhez a munkához hogyan kellene
> nekiállni?
Ilyen adatbázis létezik, a "Széchenyi-pályázatos botanikai adatgyűjtés"
során az ország teljes területéről, reprezentatív módon lettek gyűjtve
adatok, cönológiai felvételek. Részben irodalmi adatokat, nagyobb
részben újólag elkészített felvételeket kellett készíteni, méghozzá táji
szinten reprezentatív módon (pl. ha a Corno-Quercetum-ról volt szó,
akkor 5 felvétel Börzsöny, 3 K-i-Cserhát, 5 Mátra, 3 Medves, 5 Bükk, 5
Hegyalja, stb.) Ha jól emlékszem, akkor Csiky Jancsi volt a
fő-koordinátor, nála gyűltek a sokszor de novo elkészített felvételek.
Azóta semmi infóm nincs róla, hogy mi lett azzal a NAGY adatbázissal, de
gondolom vagy Pécsett vagy Rátóton van, jó kezekben.

> [...]
> foglalkozni. Úgy tudom, hogy több nemzeti park elkészítette a
> dűlőkataszterét, részben vagy teljesen. A DINPI dűlőkataszterét
> felajánlottuk az OpenStreetmap közösségnek, akik dolgoznak az
> adatokkal.
> A DINPI dűlőadatainál arra törekedtünk, hogy hézagmentesen kitöltsük a
> teret, ezzel kapcsolatban számtalan problémába ütköztünk. pl. egy csomó
> olyan terület van amit sehogy-sem hívnak. Az OpenStreetmap az adatokat
> pont
> formában tárolja, a völgyek, patakok esetén beforgatja irányba, hogy
Én a BNPI ilyen adatbázisát ismerem. Nagyon hasznos dolog, és ők tudom,
hogy lokális helytörténeti munkákat (is) összegyűjtöttek, hogy a
hézagokat kitöltsék dűlőnevekkel. Így egy nagyon nagy felbontású
dűlőnév-katasztert kaptak.

> 4.  Illyés Zoli felvetette, hogy az adatbázisban jó lenne tárolni, hogy
> mely adatok kerültek korábban publikálásra és melyek nem, esetleg a
> cikk
> hivatkozása is jó lenne ha megjelenne valahogy. Mi a véleményetek?
Ezzel csak maximálisan egyetérteni lehet.

Üdv.: SG