[OBM Admin] terepi adatgyűjtésre alkalmas telefon

Bán Miklós banm at vocs.unideb.hu
Tue Mar 24 06:36:35 CET 2020

On 3/23/20 10:06 PM, Gábor Takács wrote:
> Sziasztok!
>
> Sanyi már nagyon belement a részletekbe.
> Idén sok felmérővel, sokféle telefonnal nyomjuk a szórvány adatok
> gyűjtését az OBM mobil app-al. A kezdeti feltöltési problémák után
> egész jól kezd beállni. Azt nem tudom, hogy az app a pontosság értéket
> honnan szedi, de kértük a gyűjtőket, hogy az 5 méter körüli
> pontosságot várják ki. Ehhez képest elég nagy a szórás 2-20 m.

Az app a telefon GPS-ből olvassa ki a pontosságot, amit az androidos
telefonok Andorid specifikációja szerint 68%-os. Azaz amikor a telefon
azt mondja, hogy 5m, akkor ez 68%-ban igaz.

https://developer.android.com/reference/android/location/Location.html#getAccuracy()

Úgyhogy teljesen jogos, hogy van egy szórás az adatokon. AZ más kérdés,
hogy ez mekkora. Talán ez függ a telefon/GPS típusától is, de majd a
tesztelés után (amit Söndör említett) megmondom. Szerintem a telefonok
GPS vevője leginkább abban különbözik, hogy milyen könnyen talál jelet,
ami rossz vételi viszonyok között nagyon fontos.

> Régebbi kb. 4 éves telefonok (valami Samsung és Huawei P8 lite)
> viszont már használhatatlanul pontatlanok. Egy vonalon mértünk fel
> pontokat és összevissza raktál fel 10-30 méter körül.

Lehet, hogy nem ugyanazokkal a GPS beállításokkal mentek ezek  a telefonok?

> [...]
> pontra, aminek ismert volt a koordinátája (nyitott terep) és mértem 10
> pontot mindenféle beállítás, átlagolás, finomhangolás nélkül. Az
> összes pont bőven 5 méter alatt volt. Az egy másik kérdés, hogy amikor
> az erdőben mértem és tudtam, hogy az út melyik oldalán, közvetlenül az
> út mellett álltam, akkor a pontot az út másik oldalára, az erdőbe
> rakta fel, miközben 5 méter körüli pontosságot írt. Itt bőven 20 méter
> felett volt a pontosság/pontatlanság. Lehet, hogy én hibáztam és akkor
> nyomtam le a mentés gombot, amikor szar volt a pontosság.

Az obm app 5 másodpercenként kéri le a pontosságot, úgyhogy amikor
nagyon ingadozik, akkor úgysem azt mented amit látsz, viszont pont a te
javaslatod alapján belementi a valós mért értéket a metaadatba. Így
legalább utólag megnézhető...

> Ettől függetlenül szórvány adatgyűjtésre gyakorlatilag mindegyik
> középkategóriás telefon megfelel. Ha ennél pontosabban kell mérni
> valamit, akkor el lehet menni komolyabb technika irányába, de az más
> nagyságrend és igazgatóságonként bőven elég 1-2 ilyen készülék.

Remélem Kolesár András és Ferenc Attila segítségével össze tudunk rakni
egy olcsó és majdnem mindenki számára elérhető rendszert!

üdv, Miki