[Devel] obm

Bán Miklós banm at vocs.unideb.hu
Sat Mar 3 21:18:05 CET 2018

Kedves Zoltán,

nagyon nagy örömmel olvastam a leveledet!

Ez igazán fantasztikus, hogy ilyen alaposan átnéztél mindent.
Valóban van sok munka és még több terv!! :)

Az OpenBioMaps projekt kb. 7 éve megy, azóta fejlesztem folyamatosan és
egyre nagyobb intenzitással. A projekt célja egy olyan szabadon
elérhető és felhasználható adatbázis keretrendszer építése és
üzemeltetése, ami lehetővé teszi természetvédelmi és biológiai kutatási
adatok kezelését, megjelenítését és megosztását. Ebben a formában a
világon egyedülálló projekt és erősen hiánypótló. A projekt végső
célja, hogy kapcsolatokat teremtsen a közösen használt technikai
eszközöknek köszönhetően természetvédelem, kutatás és oktatás között.

Írtad, hogy a gekkóval voltak gondjaid és a mobil-appal is.
A mobil app iránti érdeklődés nagyon nagy és ott állunk a legrosszabbul
fejlesztőkkel. A jelenlegi java app verzió egy béta kiadás, ami még csak
az egyik szerverrel működik és különösen nem a gekko (vbox) kiadással a
szerver oldali beállítások miatt.
A debian repo kifejezetten a gekko frissítésekhez készült.
Sajnos sem gekkó kiadás, sem a debian repo hozzá nem up-to-date. Ehhez
vannak sablonjaim, meg szkriptek amikkel csinálom őket.

A teljes web kódnak van egy zárt git repója. Ha küldesz egy ssh
public kulcsot, akkor felveszlek rá és onnan le tudod szedni az
up-to-date kódot. Ez egyelőre nem a githubon van, de az a terv, hogy
rövidesen ott is kinn lesz.

Egyelőre ebből a zárt gitből közvetlenül frissítem a szerverek
többségét. Egy szerveren (milvus) viszont van egy köztes teszt szerver.
Ha kimegy publikus gitre a kód, akkor a többi szerver elé is be kell
rakni egy teszt szervert, hogy ne töltsünk fel hibás kódokat a
szerverekre. Talán emiatt egyszerűbb egy kontrollált commitelés
használata, ha lesz publikus GIT.

Magamról én is pár szót: biológus vagyok, fő elfoglaltságom szerint
ökoinformatikus, azaz olyan informatikus biológus, aki biológiai
problémák informatikai megoldásait fejleszti. Kizárólag nyílt kódú
dolgokkal foglalkozom és Linux környezetben. Ezen belül is, a legtöbbet
az OpenBioMaps alkalmazás fejlesztésével töltöm az időmet. R, perl,
php, bash a fő nyelvek.

A lelkesedésed, hogy részt vegyél a projektben nagyon jól hangzik, de
azért írok pár gondolatot a finanszírozási dolgokról.
Nincs állandó finanszírozás a fejlesztés mögött. Akkor van pénz amikor
valamelyik nagyobb felhasználó, vagy partner fizet. Mások hiányában
leginkább engem szoktak felkérni, hogy egy-egy évre vállaljak
támogatást egy-egy adatbázishoz. Ez az eddigi nem túl sok adatbázissal
is szinte folyamatosan adott munkát/fizetést. Ezzel azt akarom mondani,
hogy nagyon örülök minden önkéntes hozzájárulónak, de azért arra is
lehet számítani, hogy ezért még fizetést is lehet kapni előbb-utóbb.

A közeli fejlesztési terveim a következők (a folyamatos javítások és
apróbb fejlesztések mellett):
- dokumentációs lap készítése a sphinx rendszerrel, valahogy git
  háttérrel.
  http://www.sphinx-doc.org/en/master/
- openlayers 2.14 lecserélése OL 4.x-re (http://openlayers.org/).
- Gépi tanulásos algoritmusok alkalmazása hibás adatok keresésére:
  Ez a az egyes feltöltéseket elemezné a már feltöltött adatok alapján
  minden egyes attributum oszlopra és a felhazsnálóktól kérne
  megerősítéseket, hogy az egyes adatok jók, vagy sem. Az a tervem
  vele, hogy a triviális hibákat hamar megtanulja a rendszer és
  releváns kérdéseket tesz fel, amivel jelentősen lehet javítani az
  adatbázisok minőségét. (valójában ezzel szeretnék a legtöbbet
  foglalkozni és erre próbálok saját forrást is keríteni egyetemi
  oldalról)
- PostgreSQL 9.6-ra áttérés.
- Adatfeltöltéskor dinamikus sql temporary táblák használata memóriába
  pakolt táblák helyett.

üdv, Bán Miki