[OpenBioMaps] OpenBioMaps találkozó Egerben - összefoglaló

Bán Miklós banm at vocs.unideb.hu
Thu Aug 25 18:12:51 CEST 2016

Kedves kollégák,

úgy érzem jól sikerült és eredményes volt az első széleskörű
OpenBioMaps találkozó és kurzus!

Az alábbi intézmények képviselték magukat:
Debreceni Egyetem (Dr. Bán Miklós, Dr. Tóth János Pál, Ecsedi Kornél
Informatikai üzemeltetési és rendszertámogatási osztályvezető)
Eszterházi Károly Egyetem (Pénzesné Dr. Kónya Erika EKE dékán,
Dr. Kovásznai Gergely EKE-IoT Igazgató, Szugyiczki Csaba vezető
fejlesztő, Pap Melinda kutatási asszisztens, Víg Balázs hallgató, Kurják
Viktória hallgató, Dr. Jana Táborská)
ELTE (Ritter Dávid Informatikai Igazgató)
Kolozsvári Egyetem (Veres Róbert)
Bükki Nemzeti Park Ig. (Dudás György általános igazgató helyettes,
Ferenc Attila őrkerület-vezető, Korompai Tamás
zoológiai referens)
Duna-Ipoly Nemzeti Park Ig. (Bérces Sándor ökológiai referens, Baranyai
Zsolt természetmegőrzési osztályvezető)
Kiskunsági Nemzeti Park Ig. (Kőhalmi Fruzsina geo-informatikus)
Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány (Fera Gábor)
Milvus Group (Kovács István, Boné Gábor)
MTA könyvtár (dr. Holl András főigazgató helyettes, Bilicsi Erika
informatikus könyvtáros)

Összefoglalásképpen azoknak akik nem tudtak eljönni és a többieknek
emlékeztetőnek, hogy mi történt ebben a két napban:

augusztus 23-án kedden
- Délelőtt Bán Miklós tartott egy bemutatót arról mi is az OpenBioMaps
  lényege, körülbelül merre tartunk az egész projekttel.
- Délután gyakorlati tapasztalatokat szereztünk a gekko rendszer
  működéséről. A gekko egy teljesen összerakott OpenBioMaps kiadás
  Debian Linux operációs rendszeren egy virtuális gép környezetben amit
  bárki szabadon letölthet és használhat. A gekko felhasználók a saját
  rendszerük adminisztrációs problémáinak megbeszélését a közös admin
  levlistán intézhetik, amire itt lehet feliratkozni:
- Késő délután elkezdtük a kötetlen de tematikus beszélgetéseket.
  Holl András előadásának köszönhetően világosabbá vált a DOI rendszer
  lényege és a résztvevők megérthették miért is vágtunk bele, hogy
  nekünk is legyen DOI prefixünk. Bilicsi Erika előadásából megismertük
  a DOI kezelésünk gyakorlati oldalát és megtudtuk a DOI prefixünket:
  10.18426
  Majdnem regisztráltuk is az első DOI azonosítónkat, de végül mégsem
  tettük meg :) Viszont fontos tudnotok, hogy érvényes szerződésünk van
  az MTA könyvtárral a DATACITE rendszerben DOI azonosító kérésére
  bármely OpenBioMaps adatbázis számára ami megfelel az OpenBioMaps
  alapvetéseinek. A későbbiekben akár egyes lekérdezéseknek is tudunk
  majd DOI-t adni, ami a tudományos hivatkozások kezelését jelentősen
  megkönnyítheti.
  Andás és Erika esti előadásait követő beszélgetésben derült ki,
  hogy az OpenBioMapsnak is hatása lehet a DOI rendszer és az MTMT
  fejlődésére, mert olyan kérdéseket feszegetünk ahol a gyakorlati
  tapasztalatok alapján alakulnak a jövőben kialakítandó sztenderd
  megoldások.
- Az esti kötetlen beszélgetések során előkerült az Open Access
  EU-s erősödésének témája, nemzetközi pályázatok, informatikai
  problémák megoldásai és természetvédelmi témák.

24-én szerdán
- A délelőtt első felében közös nyílt kerekasztal beszélgetés zajlott az
  OpenBioMaps jövőjéről, pályázatokról, együttműködési lehetőségekről.
- A délelőtt második felében Bán Miklós tartott az OpenBioMaps
  működésnek technikai hátteréről egy áttekintő előadást.
- Kora délután a technikai előadás folytatásaként közös beszélgetés
  indult meg az OpenBioMaps mobilos alkalmazás további fejlesztéséről
  és fejlesztési irányainak kialakításáról. Ezt a beszélgetést még az
  elkövetkezendő napokban-hetekben email-ben tervezzük folytatni. Ehhez
  lehet csatlakozni akit érdekel:
- A találkozó utolsó program pontja volt, hogy jelenleg már futó
  adatbázisok körüli fejlesztési és kezelési problémákról
  beszélgettünk, ill. kötetlen beszélgetés folyt minden
  korábban felmerült kérdésről.

Csatolva küldök pár dokumentumot.
Bilicsi Erika átküldte nekem a doi előadásuk alapjául szolgáló két
dokumentumot.

Azokat a pdf állományokat amikből én vetítettem szintén csatolva
megtaláljátok. Ezeket kiegészítettem néhány lappal, azoknak
a témáknak az összefoglalásával amikről beszéltem de nem volt hozzá
prezentációs lap.

Mindenkinek köszönöm a részvételt és az Eszterházy Károly Egyetemnek
pedig a helyszín biztosítását és Kónya Erika dékán asszonynak és
munkatársainak a helyi szervezést lebonyolítását, hogy ez a két nap
ilyen gördülékenyen és jó hangulatban telhetett!

A következő találkozó terv a Biológiai adatbázisok és adattárolás
konferencia II. összehozása Kolozsváron a Babes Bolyai Egyetemen, ahol
beiktathatunk majd egy OpenBioMaps-os szekciót.

üdvözlettel, Bán Miklós

http://zoology.unideb.hu/?m=Miklos_Ban