[Devel] Terepi adatgyűjtés a BNPI Dél-hevesi Tájegységében

Ferenc Attila ferenca at bnpi.hu
Fri Aug 26 19:54:46 CEST 2016

Sziasztok!

Kicsit hosszúra sikerült levelemben leírtam néhány alapvetést, amit a terepi adatgyűjtésnél fontosnak tartok. Ezt azért tettem, hogy lássátok, hogyan gondolkozok a kérdésről, illetve azok számára is talán hasznos lehet, akik esetleg nem foglalkoznak terepmunkával nap, mint nap. Aki ezt a részt ugorni szeretné, a lényeget a mobil appal kapcsolatban az utolsó két rövid bekezdésben fogalmaztam meg, illetve a Csaba által nyitott gugli dokba kezdtem vezetni.

A nálunk alkalmazott adatgyűjtési, terepi térinformatikai rendszer alapja az Esri ArcPad volt, ami, mint terepi térinformatikai alkalmazás, minden igényünket kielégítette a tájékozódástól az ellenőrzésen keresztül a terepi adatgyűjtésig, térképezésig, a hatósági munka teljes szintű támogatásával bezáróan. Mivel a kollégák ehhez szoktak hozzá, nekem továbbra is valami hasonlóban kellene gondolkoznom, de szerintem a mobil térinformatikai szoftver fejlesztése fölöslegesen nagy és szükségtelen feladat az OpenBioMaps
vonatkozásában.

Jelenleg az ArcPad alkalmazása mellett olyan rendszert dolgoztam ki, amely a pontszerű adatok gyűjtését bárki számára lehetővé teszi, aki nálunk terepen megfordul.
Ezért lehetőség van a papírtérkép-adatlap pároson, a gps gpx fájljához kapcsolható libreoffice vagy excel táblában, az androidos Memento Database-ben az adatrögzítésre, és dolgozom a QGIS androidos mobil változatában a QField-ben is biztosítani ezt a lehetőséget. Jelenleg nincs megoldásom IOS és Windows Mobile platformokra (ha valaki esetleg tud javasolni, privátban érdekel).

Ezeket a módszereket azért dolgoztam ki párhuzamosan, mert egy önkéntes, vagy egy idős kolléga, esetleg egy gyakorlatos vagy kutató más-más tudással és eszközökkel rendelkezik, így mindenki a maga kedvére választhatja ki a számára megfelelő eszközt az adatrögzítésre. A cél az adatközlő legkisebb terhelése volt (terepen ne az okostelefonjával küzdjön, ha nem megy neki, hanem madarásszon). Ezáltal vélhetően jobban tud koncentrálni a terepen zajló eseményekre, tehát több és jobb minőségű adatot kaphatok tőle.

Ez a pontszerű adatgyűjtés oldala a rendszernek. Van azonban számos hatósági, vagyonkezelési feladat, illetve különböző élőhelytérképezések, amelyeket nem tudunk ilyen keretek között megvalósítani. Ezekhez jelenleg is az ArcPad-et használjuk, és remélem hamarosan át tudunk térni a QField-re. Azt gondolom, hogy az OpenBioMaps terepi alkalmazásának nem kell, hogy célja legyen a teljes őrszolgálati munka támogatása, mert az nagyon messzire vezetne. Tény azonban az, hogy az emberek nem szeretnek több alkalmazást használni egyszerre ugyanazon az eszközön, tehát a mi őreink számára továbbra is a teljes mobil térinformatikai támogatást látom működőképesnek.

Az OBM mobil app az első, és legfontosabb szegmenst kell, hogy lefedje úgy, hogy a lehető legegyszerűbb felületet biztosítja a felhasználó számára a terepi munkához, mert akkor lehet széles körben alkalmazni, esetleg ezeket az eszközöket nehézkesebben kezelő embereknek is.

Az általunk Androidon alkalmazott Memento Database funkcióit címszavakban leírtam a Csaba által nyitott gugli dokban, valamint bebiggyesztettem már néhány funkciót, amelyet fontosnak tartok, hogy megvalósuljon a készülő mobil appban.

Üdv:
Attila

Ferenc Attila
természetvédelmi területfelügyelő