[OBM Admin] terepi adatgyűjtésre alkalmas telefon

Bérces Sándor bercess at gmail.com
Mon Mar 23 17:10:35 CET 2020

Szia István!

A kérdés nem egyszerű! Először azt kell tisztázni, hogy milyen célra akarod
használni a nagy pontosságú adatokat, azután megnézni, hogy mennyibe kerül
a drágább/jobb adatgyűjtő eszköz és mennyire akarsz "konyhakész" eljárást
az adatgyűjtésre. Itt elsősorban az adatok utófeldolgozására gondolok,
melyet levelemben nem fejtek ki, hiszen akkor a nyers adatokat
kéne tárolnod és időt fordítani az adatok pontosítására. Kérdés, hogy
mennyit akarsz a méréssel vacakolni. Elérhető cm-es  pontosságú mérés
telefonnal is, lásd az alábbi cikkeket (több ilyent jellegű cikket is
találtam):
Nexus9 teszt:
https://rokubun.cat/2017/07/24/gnss-carrier-phase-nexus-9/

Egyesek cm-es pontosságot vizionálnak a drágább okostelefonokban:
https://www.nextbigfuture.com/2018/04/high-end-smartphones-later-in-2018-should-use-broadcom-chip-enables-centimeter-accurate-gps.html

Az a tapasztalatom, hogy igazából a komolyabb munkákhoz (nem szórvány
adatgyűjtés) önálló készülékre van szükség az adatgyűjtéshez (külön tablet,
vagy nagy képernyőjű okostelefon amibe ha tűz a Nap akkor is belelátsz. Nem
szerencsés, ha ugyanazon a készüléken telefonálunk és gyűjtjük az adatot.
Nekem többször elszállt a mérésem, mert belecsörgött a telefon.

Kolesár Andrással (OpenStretMap-ről tartott előadást Debrecenben) épp egy
hosszadalmas beszélgetésben vagyunk melyben beszámol arról, hogy milyen
olcsó (értsd 50-ezer HUF) körüli külső önálló GPS készülékekkel, mekkora
pontosságot lehet elérni. A terep mindig nehezítő tényező, rossz rálátás a
északi kitettség, szurdok alja, stb. A tesztelés még nem fejeződött be, de
úgy tűnik, hogy a uBlox vevői közül a F9P típus lesz a nyerő, egy videó a
képességeiről:

ui: Az EOLVEO-t kerüld messzire!https://www.youtube.com/watch?v=3tQjIHFcJVg

Sajna itthon nem lehet kapni :-(.

Szóba jöhetnek további technikai részletek, pl. nyílt hozzáférésű
bázisállomás hálózat létrehozása és üzemeltetése, pl. Minden NPI
telephelyen 1-1. Ez azt jelentené, hogy real time korrekciós jelet lehet
küldeni a fenti vevőbe, vagy a telefonkészülékünkre (amennyiben a készülék
alkalmas rá) és amennyiben van internet lefedettség. Sajnos a szurdok alján
néha az sem segít. Azt olvastam, hogy az snapdragon 855 felett minden
telefon képes lenne real time korrekciós jel vételére, ez az opció azonban
csak a kínai készülékekben van bekapcsolva. A kínai készülékek hátránya,
hogy általában nem tiszta Android fut rajtuk, amellett, hogy a Kínai
kormány fenntartja a kiskapu lehetőségét a hardware-ben :-)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6806615/

A képernyő mögé rejtett GPS-nek mindig meglesz az a hátránya, hogy le van
fedve.:-), ergo eleve rosszul lát. Ezen lehet segíteni egy antennával.
Kolesár András teszteli az 1 és 2 frekis antennákat. Mi megvettük a Spectra
MM50-es készülékét. Vegyesek a tapasztalataink. A GPS vevő uBlox, sajnos
egy régebbi típus, azonban a hardware harmat gyenge, kijelző ütésállóság
tekintetében verhetetlen. Az ára ehhez képest horribilis,
felszereltségtől függően 4-700 ezer Ft.

Mindemellett Bán Miki a DE távérzékelés ? vagy földrajz ? tanszékével
Citizen Science projektbe kezdtek, sajnos a korona miatt abbamaradt.
Tesztelni szeretnék a telefonokat. A felmérőknek az a dolguk, hogy az
egyetem területén megadott helyeket felkeressenek és arról pozíciót
küldjenek egy adatbázisba. Így közvetlenül lehetne tesztelni a különböző
készülékek "pontosságát egy előre bemért "teszt-pályán".

Fontos szempont továbbá, hogy a választott készülék hány GPS
műholdrendszert lát? A legtöbb vevő egyszerre "csak" két rendszert képes
kezelni. Jó tapasztalatok vannak a Galileo műholdakkal, ugyanakkor még
nincs hozzá geostacionárius műhold, mint az amerikai holdakhoz a Glonass.
Szerintem fontos szempont, hogy a leendő készülék Galileo képes legyen.
Egyébként a fent idézett külső "nyerésre álló"  GPS uBlox F9P képes 4
műholdrendszert használni.

Újabb technikai részlet, hogy a készülék képes-e a doppler effektust
használni a helymeghatározásban. A legtöbb GPS a dopplert a mozgás
irányának meghatározására használja. Úgy tűnik ez előbb önálló GPS képes a
dopplert is használni a pozicionáláshoz. András nem tudott a Firmware-be
belenézni, mert titkosítva van, ezért ebben nem teljesen biztos, de nagyon
valószínű

Úgy érzem, hogy GPS mérés termén technológiai váltás előtt állunk, amikor
hirtelen elérhetővé válik a pontosabb (értsd szubméteres) mérés olcsó
eszközökkel.

Summa-summarum, eljött az a pont amikor fel kell tenned azt a kérdést, hogy
mire akarod a mért adatokat használni. Tapasztalatom szerint az újabb
telefonok pontossága a mindennapokban általában kielégítő, de vegyük
figyelembe a korlátait! Mindenesetre a milliós GPS mérőállomásoknak
szerintem befellegzett! Még néhány év és le fog esni az áruk, drasztikusan!

Ha kezemet a szívemre teszem akkor igazából egy Garmin GPS pontossága a
mindennapokban általában elegendő. Néha az az érzésem, hogy ágyúval lövünk
egérre, amikor a pontosság bűvöletében élünk. Nézd meg Ambrus Dr. adatait,
olcsó telefonnal felvett adatai a gyakorlatban jól használhatók!

Üdv:

ui: érik az őszi (ha lez) OBM felhasználói konferencia egyik legfontosabb
topikja!

István Szentirmai <i.szentirmai at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. márc.
23., H, 15:55):